Kudretli Goeben'in Korkak Kaçışı (!)
Daha 1911'de Hamburg'da kızaktan indirilmiş olan Goeben 23.000 ton istiap haddi, 52.000 beygir gücü ve 29 deniz mili süratiyle Akdeniz'deki en güçlü ve hızlı harp gemisiydi. Messina’daki Alman gemilerinden olabildiğince kısa
sürede kömür ikmali yapıp İstanbul’a doğru yol alırken peşlerine düşen İngiliz
kruvazörü Gloucester’in
haberleşmesini oldukça güçlü telsiz vericisiyle engelleyen Goeben yolda yeniden kömür ikmali yapıp İstanbul ile telsiz
bağlantısı kurmaya çalışmış, başarılı olamayınca her şeyi göze alarak 1914 yılının 10
Ağustos’unda Çanakkale Boğazı girişine gelmişti. Seddübahir’deki işaret
istasyonuna mesaj göndererek kılavuz istediğini belirtmesi üzerine gurcatasında
“Beni takip edin” sancağı çekili bir Türk torpidobotunun üzerlerine doğru
geldiğini gören Amiral Souchon yönettiği huruç hareketinin başarıya ulaştığını
anlamıştı.
Bu başarı sonrasında İngiltere’nin Akdeniz filosu komutanı Amiral Milne Goeben ve Breslau Messina’da iken boğazın iki ucunu güçlü filosu ile abluka altına alarak Alman gemilerinin kaçmasına engel olamamakla suçlanmış, bu başarısızlık İngiliz basınında "Kudreti Goeben'in Korkak Kaçışı" şeklinde yer almıştı.
Bu başarı sonrasında İngiltere’nin Akdeniz filosu komutanı Amiral Milne Goeben ve Breslau Messina’da iken boğazın iki ucunu güçlü filosu ile abluka altına alarak Alman gemilerinin kaçmasına engel olamamakla suçlanmış, bu başarısızlık İngiliz basınında "Kudreti Goeben'in Korkak Kaçışı" şeklinde yer almıştı.
Amiral Souchon
Yavuz (Goeben) Telsiz İstasyonu
Yavuz (Goeben) Telsiz Vericisi
(Yavuz hizmet dışı bırakıldıktan sonra uzun yıllar İstanbul Kıyı Telsiz İstasyonu'nda kullanılmıştır)
16 Ağustos 1914’te Alman personeli fes giymiş olarak
ve Osmanlı bayrağı taşıyarak Dolmabahçe önlerinde demirleyen iki gemilik
birliğin komutanı Amiral Souchon Osmanlı donanması komutanlığına getirilmişti.
Osmanlı Donanma Komutanı Amiral Souchon
Yavuz'a Toka Edilen Türk Bayrağı
Son taksitleri ödenmesine rağmen İngilizlerin 3
Ağustos’ta el koyduğu Reşadiye ve Sultan Osman drednodlarına HMS
Erin ve HMS Agincourt adları verilirken, Yavuz Sultan Selim adını
alan Goeben ile Midilli adını alan Breslau 28 Ekim 1914’te iki torpidobotla birlikte Karadeniz’e
açılıp Sivastopol ve Odessa limanlarını topa tutmuş, bunun üzerine Rusya,
Fransa ve İngiltere Osmanlı İmparatorluğu’na savaş açmıştı.
Yavuz ve Midilli
Yavuz Sultan Selim mürettebatından İnebolulu Mehmet Onbaşı, nam-ı diğer "Yonga Payı"nın anısına saygıyla...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder